Trwała motywacja do działania

Trwała motywacja do działania

Czy zdarzyło Ci się kiedyś wyznaczyć sobie jakiś cel, a potem szybko odpuścić dążenie do niego? No cóż, chciałabym poznać tego, któremu się to nie zdarzyło. Będę się odchudzać, zdrowo odżywiać, zacznę trenować, będę więcej czasu poświęcać dzieciom, rzucę palenie/wino/czekoladę, zerwę toksyczną znajomość, co miesiąc przeczytam 1 książkę, nauczę się hiszpańskiego/szydełkować/robić zdjęcia, itd. Co się dzieje, że postanowienia biorą w łeb? Nie masz czasu, pogoda nie dopisuje, bliscy Cię nie wspierają, a tak naprawdę, po prostu brakuje Ci motywacji i konsekwencji. Jak zatem podtrzymywać trwałą motywację do tego, by działać i realizować plany?

Nawyki i przyzwyczajenia

To one są często tymi kłodami, które sami sobie rzucamy pod nogi. O ile łatwiej jest zasiąść na kanapie z chipsami w misce, niż pojeździć na rowerze i pokroić sobie warzywa na sałatkę? To, co znane odruchowo nas pociąga. Czujemy się bezpiecznie w tym swoim kokonie przyzwyczajeń, również wówczas, gdy wcale nie są dla nas dobre. Zmiana, nawet na lepsze zawsze wiąże się z pewnego rodzaju niepewnością i ryzykiem. Są osoby, które co roku wyjeżdżają w to samo miejsce na wakacje. W ciągu roku marzą o tym, by wybrać się na urlop gdzieś, gdzie jeszcze nie byli, a potem i tak lądują w tym samym hotelu. Wielu marzy o otworzeniu własnej firmy, zmianie branży, a i tak codziennie wracają do swojej zagrody w korpo.

No to skoro już wiemy, że z nawyków nie jest tak łatwo zrezygnować, wystarczy po prostu je zmienić na nowe, które stopniowo doprowadzą nas do celu. Tadaaaa! Pytanie tylko jak?

Jak wyrobić w sobie konsekwencję?

Czy jak odpuściłeś sobie chodzenie na siłownię, zapaliłeś jednak kolejnego papierosa, olałeś dietę i nie przedłużyłeś kursu hiszpańskiego, powiedziałeś sobie „nie jestem konsekwentny”? To Twój ostatni raz. Nie mów o sobie rzeczy, które nie chcesz, by były prawdą. Pamiętaj, że podświadomość nie jest ślepa, ani głucha. Pisałam o tym tutaj.

motywacja, konsekwencja, dążenie do celu

 

Plan

Ważnym w realizacji planów jest stworzenie konkretnego rozkładu jazdy. Tak jak każda firma musi mieć solidny biznesplan, tak i Ty powinieneś rozpisać sobie kalendarz. Konkretne dni, a nawet godziny, w których zamierzasz coś wykonać.

Deadline

Stwórz ostateczne terminy na realizację poszczególnych kroków. Najbardziej pomoże to takim jak ja, których nic nie motywuje tak dobrze jak deadline. Jeżeli zawsze chcesz zaczynać dzień od owsianki, a rano tradycyjnie brakuje Ci na nią czasu, staraj się każdego wieczoru przed pójściem do łóżka, przygotować sobie śniadanie. Raz, drugi, trzeci, aż w końcu będziesz wykonywać tę czynność bez zastanowienia. Jeśli raz powinie Ci się noga, zapomnisz, uśniesz wcześniej na kanapie z nosem w książce, czy zabraknie mleka w lodówce, nie zrażaj się.

Lista motywacyjna

Stwórz sobie punkt po punkcie listę powodów, dla których chcesz osiągnąć swój cel. To one są Twoją największą motywacją do działania, Twoim motorem napędowym. Powieś listę w widocznym dla Ciebie miejscu, albo ustaw jako tapetę w telefonie. Musisz zmienić swoje stare nawyki, w których nie ma myślenia o tych powodach. W końcu stanowią one Twoją główną motywację i nie możesz dopuścić do tego, by o nich zapominać.

klucz do sukcesu

Nagrody, nagrody

Dzisiejsze metody wychowania mówią, że nagradzanie jest pase. Serio? Chrzanić to! Co z tego, że nagroda będzie Cię motywować w trudnych chwilach? Cel uświęca środki. Realizujesz swoje założenia? Zasługujesz na nagrodę! Od samego początku myśl o niej będzie niezwykle ważna dla Twojego mózgu. On wie, że czeka go coś miłego i pomoże Ci to osiągnąć. Pamiętaj też, że nagradzanie powinno następować szybko. W przypadku, gdy każesz mu czekać tylko na efekty długofalowe, jak np. szczupła sylwetka, powie w końcu „a idź Pan w chuj!”, trzaśnie drzwiami i każe Ci wrócić na kanapę. Dlatego realizuj krok po kroku, sprawiaj sobie za to drobne przyjemności, a zanim się obejrzysz, będziesz miał nowe, dobre nawyki.

 

Metoda małych kroków

I tutaj wchodzi zasadność stosowania metody małych kroków. Rozpisz swój plan tak, by stopniowo oswajać się ze zmianami. Za każdy osiągnięty cel bij sobie brawo. Wiesz ile soków na głęboką wodę kończy się utonięciem? Zanurzaj się stopniowo, by organizm nie doznał szoku, a jak poczujesz się na siłach, płyń i pokaż wszystkim, że potrafisz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *